XV Expulsion
for tape (1968)
comments

by Jos Kunst

EXPULSION est une série de sept variations, dont certaines s'enchaînent sans transition et d'autres encore se chevauchent. L'oeuvre explore souvent la frange sonore intermédiaire entre le discontinu et le continu; cette frange apparaît lorsque l'accélération d'une serie de battements les fait évoluer de l'état ponctuel à celui d'une masse compacte, en passant par des "grains" de plus en plus serrés.

EXPULSION is a series of seven variations, some of which join without transition while others overlap. The work often explores the intermediary sound fringe between the discontinuous and the continuous. This fringe appears when the acceleration of a series of beats changes them from the punctuated state to that of a compact mass.

EXPULSION ist eine Serie von sieben Variationen von denen sich einige ohne Übergang verknüpfen und andere sich einander überlagern oder durch eine Überleitung verbunden oder durch eine Pause voneinander getrennt sind. Das Ausgangsmaterial stellen Impulse dar; die Aufnahme der menschlichen Stimme fungiert in dem Stück als "Fremdkörper".

Notes to the LP "Electronic panorama". Philips 6526 004 (1970)

"Expulsion" bestaat uit een set van zeven variaties die nu eens elkaar onmiddellijk opvolgen, dan weer elkaar overlappen, dan weer door overgangsmuziek of pauzes zijn verbonden of gescheiden. Het uitgangsmateriaal bestaat nagenoeg geheel uit pulsen. Hierbij voegt zich een opname van de menselijke stem die in het stuk fungeert als een soort Fremdkörper dat versmelting zoekt qua timbre (var 4) en qua muzikale gestiek (var 6) maar dat vaker zichzelf isoleert (var 1, (2), 3, 5). Alleen de zevende variatie is er geheel vrij van.

[Zeven variaties in Expulsion]

Undated manuscript